Felanmälan

Felanmälan garantiärenden

Den tvååriga garantin löpte ut den 19 juni 2016 och den femåriga garantin löpte ut den 19 juni 2019. Dessa datum gäller alla husen oavsett när första inflyttning skedde. Detta p.g.a. att entreprenaden blev juridiskt godkänd 19 juni 2014 och all garanti började räknas.

Efter garantitiden gäller en ansvarstid under ytterligare 5 år. För Brf Fridhem tom 2024-06-19. Dock är ansvaret under denna tid villkorat av att felet ska vara väsentligt och förorsakat av vårdslöshet hos entreprenören. Det är bostadsrättsföreningen som ska påvisa att felet är väsentligt med dokumentation t.ex utredning av konsult. Om felet rör något som är bostadsrättshavarens (medlemmens) underhållsansvar (se Bostadspärmen) så skall bostadsrättshavaren påvisa felen enligt ovan.

JMs ansvar upphörde 2024-06-19

Som medlem anmäler du fel till styrelsen genom att fylla i ett formulär där du anger bl. a. namn, lägenhetsnummer, om det är gemensamt utrymme eller lägenhet. Formuläret skickas sedan med e-post till styrelsen@brffridhem.se. Länk till formuläret:

 Övrig felanmälan icke garantiärenden

Felanmälan görs till vår tekniske förvaltare FT Drift under vardagar på kontorstid måndag – fredag kl. 07.00-16.00 på tel: 08-66 90 200 eller via e-post till: kundservice@ftdrift.se dygnet runt.
Felanmälan på jourtider (helger 08.00-20.00 och vardagar 16.00-22.00) görs till styrelsen. Övrig tid enligt avsnittet Jour nedan.

Generella elfel

Vid akuta elfel kontakta i första hand styrelsen på vardagar mellan 08.00-22.00 samt helger mellan 08.00-20.00. Övrig tid kontakta Bravida jour. Om du själv orsakat felet (t.ex. anslutit något till elnätet som kortsluter) blir du betalningsskyldig.

Jour

Vid akuta fel när du inte får kontakt med styrelsen enligt tider ovan, kontaktas Securitas Jourmontör: Tel: 010-447 42 21 

Jour får endast kontaktas vid fara för person eller fastighet såsom:

  • Vid fel eller haveri där det finns risk för följdskador (exempelvis vid vattenläckage).
  • Vid andra brådskande fall, exempelvis om värmeanläggningen inte fungerar vintertid.

OBS! Jourutryckning för icke akuta fel, debiteras den som anmält felet. Om du själv orsakat felet (t.ex. stopp i avloppet) blir du betalningsskyldig.

Vitvaror

Vid fel på vitvaror i bostaden kontaktar du vitvaruleverantör direkt, BHS Home Appliances AB på telefon 0771-11 22 77.

Uppge alltid vad felet är samt namn, adress, telefon, E-nr och FD-nummer (var du hittar dessa nummer för respektive produkt anges i bruksanvisningen). Notera att 2-års garantin har löpt ut för vitvaror och medlemmarna bekostar själva ev. åtgärder.

 Hissar

Vid fel på hissar, efter godkännande av styrelsen kontakta leverantören, Kone på telefon: 020-72 20 20 

 Ekonomisk förvaltare

Föreningen har avtal med Storholmen om ekonomisk förvaltning. Avtalet gäller tills vidare.

Tel: 08-520 252 00

Teknisk förvaltning

Tekniska frågor hanteras av FT Drift som nås under vardagar på kontorstid måndag – fredag kl. 07.00-16.00 på tel: 08-66 90 200 eller via e-post till: felanmalan@ftdrift.se dygnet runt.